You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Prof. dr. P. Monaghan (1972) is benoemd tot hoogleraar Engelse taalkunde aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Credits: Padraic Monaghan

Padraic Monaghan richt zich op taalverwerving en taalverandering, op het kruisvlak van taalkunde, psychologie en informatica. Hij heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop taal is gestructureerd om de verwerving ervan te vergemakkelijken, aansluitend op de manier waarop informatie in de hersenen wordt gerepresenteerd en verwerkt. Monaghan bestudeerde ook de verschillende profielen van taalverwerving voor eentalige en tweetalige sprekers, het belang van vroege taalvaardigheden voor de ontwikkeling van leesvaardigheid, en het cognitieve effect van verschillende leesinterventies op leesprocessen.

Als hoogleraar aan de UvA gaat Monaghan colleges geven op het terrein van de Engelse taalkunde, met bijzondere aandacht voor wereldwijde variaties van het moderne Engels. Ook zal hij bijdragen aan het onderwijs in psycholinguïstiek, cognitie, taalverwerving en taalevolutie. In zijn onderzoek blijft hij zich richten op de effecten van psychologische processen op de manier waarop taal wordt verworven. Ook bekijkt hij hoe meertaligheid invloed heeft op het leren van een extra taal, en hoe deze processen door de tijd heen leiden tot taalverandering. Monaghan zet daarnaast zijn onderzoek voort naar de ontwikkeling van geletterdheid, in het bijzonder naar het effect van vroege taalvaardigheden op de verwerving van leesvaardigheid en de rol van verschillen in taalstructuur en schrijfsystemen op leesprocessen.

Over Padraic Monaghan

Monaghan is sinds 2007 hoogleraar Cognitie aan Lancaster University in het Verenigd Koninkrijk. Hij is tevens een van de directeuren van het ESRC International Centre for Language and Communicative Development (LuCID) en research fellow aan het Max Planck Institute for Psycholinguistics. Van 2008 tot 2009 was Monaghan honorary research fellow aan het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC) van de UvA. Van 2003 tot 2007 was hij werkzaam als docent aan de University of York (VK) en onderzoeker bij York Neuroimaging Centre.

Monaghan heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan in verschillende peer-reviewed tijdschriften, waaronder Cognition, Cognitive Science, Journal of the Acoustical Society of America, Journal of Memory and Language, Philosophical Transactions of the Royal Society B en Proceedings of the National Academy of Sciences.