Evelyn Bosma wint de eerste Wetenschapsprijs Campus Fryslân

De prijs wordt gefinancierd door de gemeente Leeuwarden. Evelyn Bosma zal binnenkort promoveren op haar onderzoek Cognitive effects and the character of Frisian-Dutch bilingualism among Frisian children.

Talige en cognitieve ontwikkeling

Ze heeft voor haar onderzoek talige en cognitieve testen afgenomen gedurende drie opeenvolgende jaren bij leerlingen van 5 tot 8 jaar. Deze grootschalige benadering maakte het mogelijk nieuwe verbanden tussen de wederzijdse beïnvloeding van talige en cognitieve ontwikkeling zichtbaar te maken.

Bosma was voor dit onderzoek verbonden aan de Fryske Akademy (Leeuwarden), ze promoveert aan de Universiteit van Amsterdam (UVA). Haar onderzoek is mede gefinancierd door de provincie Fryslân.

Wetenschapsprijs Campus Fryslân

De prijs is ingesteld om de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in de regio te bevorderen en zal op 11 mei 2017 feestelijk worden uitgereikt in Grou. De jury zal tijdens deze uitreiking motveren waarom Evelyn Bosma deze prijs heeft gewonnen. Daarnaast krijgt Bosma zelf de gelegenheid om over haar wetenschappelijk onderzoek te vertellen.

De wetenschapsprijs Campus Fryslân voor jonge wetenschappers zal voorlopig tweejaarlijks worden uitgereikt. In totaal waren zes jonge wetenschappers genomineerd.

De te ontvangen prijs is in totaal 10.000 euro.

Meer over dit onderzoek

Lees meer over het onderzoek van Evelyn Bosma op de website van de Fryske Akademy.